Web sitemize hoşgeldiniz, 04 Aralık 2016

En İyi MOBA Oyunları

Bir mod’dan devasa bir dünyaya; MOBA.

Oyun sektöründe son birkaç yılda kuşkusuz olarak en çok gelişen oyun türü MOBA oyunları oldu. İlk olarak Warcraft III’ün bir oyun modu olarak başlayan bu macera daha sonra başlı başına bir oyun olan DOTA’yı ve yeni bir oyun türü olan MOBA sektörünü ortaya çıkardı. DOTA’dan sonra bu türün kayda diğer ilk ilerlemesini ise Heroes of Newerth yaptı. HoN neredeyse DOTA’nın klonuydu ancak buna rağmen oldukça büyük bir başarı elde etti. DOTA ve HoN uzun yıllar oynanmaya devam etti. HoN çekirdek kadrosunu korusa da DOTA’ya büyük bir rakip olamadı.

DOTA’yı ezecek olan oyun yıllar sonra oyun dünyasına büyük bir etki yapacak olan ve aynı oyunun yapımında çalışmış olan elemanlar tarafından 2009 yılında piyasaya sürüldü. Muhtemelen hangi oyundan bahsettiğimi anladınız. League of Legends bu sektördeki tüm dengeleri alt üst etti. League of Legends ile birlikte yapımcı firmalar MOBA sektörüne olan yatırımlarını artırdılar. League of Legends MOBA sektörünü neredeyse tekeline almıştı ki eski kurt; ‘’Ben hala buradayım!’’ dedi ve DOTA 2 geçtiğimiz sene tam sürümü ile sağlam bir geri dönüş yaptı. Bu zamana kadar ise iki dev arasındaki rekabete dahil olmak isteyen onlarca oyun piyasaya çıksa da bir türlü istedikleri popülariteyi yakalayamadı ve unutulup gittiler. Tabi şunu belirtmem gerekir, bu oyunların türe fazla bir şey katmayacağını ve MOBA devlerine rakip olamayacağını pek çok oyuncu biliyordu.

Peki gerçekten bu ikiliye rakip olabilecek yeni bir oyun gelecek mi? Yoksa daha çok uzun yıllar bu iki oyundan başka oyunlar başarı yakalayamayacak mı? Şunu söylemeliyim ki bu iki kralın altın günlerini geride bıraktıracak oyunlar elbette olacak. Hatta bunlar yakın dönemde yapım aşamasında olan ve adını sıkça duyduğumuz birkaç oyundan biri veya daha fazlası bu iki devin rekabetine ortak olabilir. Son dönemlerde yapım aşamasında olan ve umut vaat edici MOBA oyunlarına gelin yakından bakalım.

Heroes of the Storm

DOTA’nın ilk çıkış noktası Blizzard’ın tekrar MOBA sektörüne el atıyor oluşu elbette heyecanlandırıcı. İlk olarak Blizzard All-Stars olarak duyurulan Heroes of the Storm büyük umutlar vaat ediyor. Hele ki bir oyunun arkasında Blizzard gibi bir firma var ise beklentilerin katbekat artmaması kaçınılmaz hale geliyor. Heroes of the Storm’a biraz yakından bakacak olursak yapım aşamasındaki MOBA oyunlarından potansiyeli en yüksek olan yapım olduğunu söyleyebiliriz. Heroes of the Storm’da çarpıştıracağımız karakterler Blizzard evreninde yer alan (WoW, Diablo, Starcraft) karakterler olacak. Şu an için yalnızca 23 karakter açıklanmış olsa da bu sayı ilerleyen zamanlarda artacaktır. Peki hangi oyundan hangi kahramanlar olacak. Bununla ilgili son listeyi aşağıda bir görselde görebilirsiniz.

Heroes of the Storm’un oyun yapısı türdaş oyunlara göre son derece farklı olacak. Açıkça şunu söyleyebilirim ki Blizzard çok büyük bir risk alıyor. Oyunda eşya sistemi olmayacak. Yani farm yoluyla altın biriktirip eşya satın alma gibi bir durum söz konusu değil. Bu da oyunda ki takım savaşlarının daha büyük önem kazanmasını sağlıyor. Şöyle ki; eşya ile karakterimizi güçlendirmek yerine yetenek ağacımıza daha fazla odaklanacağız. Her oyuncu aynı karakter üzerinde farklı yetenek kombinasyonları oluşturabilecek. Bunun yanında takımınızdaki bir oyuncu seviye atladığında diğer oyuncularda atlayacak ve böylece takım oyununun önemi büyük oranda artacak. Blizzard bu sistemi iyi oturtacak olursa oyun dünyasına büyük bir yenilik kazandırabilir.

Heroes of the Storm’da Assassin, Warrior, Support ve Specialist olarak dört farklı oyun rolü bulunacak. Warrior karakterler, kafa kafaya çarpışmada uzman ve takım savaşlarında son derece güçlü karakterler olarak karşımıza çıkacak. Diablo bu role vereceğimiz örneklerden biri. Assassin ise bir seferde muazzam hasarlar verebilen bir sınıf. Assassin sınıflarının zayıf noktası takım savaşlarında biraz zayıf kalması. Fazlaca hasar alabilen Assassin’ler bire bir savaşların liderleri olacaktır diye düşünüyorum. Kerrigan Assassin’ler için bir örnek. Support rolünün başlıca görevi isminden de anlaşıldığı gibi diğer takım arkadaşlarına yardım etmek olacak. İyileştirme, dostlarına buff verebilme özelliklerinin yanında düşmanı yıpratan, yavaşlatan yeteneklerde bulunacak. Malfurion gibi karakterler Support rolü üstlenecek. Oyundaki son rol Specialist ise diğer karakterler gibi belli bir role sahip değiller. Bu karakterler yetenek ağacının şekillenmesine göre bir rol üstlenecekler.

Blizzard, Heroes of Storm’u bu tarz içerisinde kendine bir yer edinmek için piyasaya sürüyor ve büyük umutları var. Açıkçası firmanın oyun tarihinde efsane isimleri oynamak gerçekten de heyecan verici bir olay. Oyun çıktığında güçlü bir rakip olabilir mi? Sanırım bu sorunun cevabını oynamadan öğrenemeyeceğiz.

Magicka: Wizard Wars

Magicka oynayanlar bilirler. Son derece eğlenceli bir oyundu. Oyundaki eğlence espirili diyaloglardan ve oyun yapısından kaynaklıydı. O kadar çok farklı büyü kombinasyonu vardı ki en umutsuz anlarda bile rastgele tuşlara basarak çok güçlü bir büyü ile düşmanı indirebilir veya karıncayı bile incitmeyecek bir saldırı sonucu tahtlı köyü boylayabilirsiniz. Magicka’da co-op oyun yapısıyla takım oluşturabiliyor ve dize getiremediğimiz düşmanları takım oyunuyla yenebiliyorduk. Yapımcılar bu oyun yapısını PvP altyapısını da ekleyerek bir MOBA oyununa dönüştürmeye karar vermişler. Bana göre son derece isabetli bir fikir olmuş. Birbirine karşı savaşan iki farklı büyücü takımında yer alıp, elementlerden aldığımız güçle binlerce farklı büyü kombinasyonu ile saldırılar düzenleyebileceğiz. Steam’de 12.99$’a erken erişime açılan Magicka: Wizard Wars’u pek çok oyuncu şimdiden beğendi. Özellikle eğlenci ortam arayan oyuncular için güzel bir MOBA oyunu olduğunu belirtebilirim. çıkış tarihi belli olmayan bir diğer oyun.

HABERİN DEVAMI

Strife

Özellikle pet sistemini kullanarak bu alanda önemli bir yeniliği getirmeyi hedefliyor. Petler oyunda farklı farklı özelliklere sahip olacak ve bize büyük yardımları dokunacak. Zamanla gelişip evrim geçirerek görünümlerini değiştirebilecekler. Her pet üç farklı gelişmişlik evresine sahip olacak. Eşya sisteminin önem arz edeceği Strife’da farklı eşyaları alarak daha güçlü eşyalar elde edebileceğiz. Üç farklı koridor şeklinde haritaya sahip olacak oyunda bir eşya aldığımızda petimiz bu eşyaları bize ulaştırabilecek. Oyun görsellikte pastel renkleri ve çizgi film vari grafikleri kullanıyor.

Strife yukarıda saydığım diğer oyunlara göre var olan MOBA sistemine büyük bir yenilik getirmeyecek gibi görüyor. Pet sisteminin dışında çok büyük bir farklılık yok ve petlerin beklendiği kadar ses getirmeyeceğini düşünüyorum. Yine de eğlenceli bir oyun olacak gibi görünüyor Strife.

Dead Island: Epidemic

Dead Island Epidemic açıklandığında son derece şaşırtan bir oyun oldu. İlk iki Dead Island oyunu gerçeği söylemek gerekirse beklendiği kadar başarılı yapımlar olmadılar. Yapımcılardan hiç de böyle bir oyun beklenmiyordu; ancak oyuncuları şaşırtmayı bildiler. Hatta espirili bir dille bu oyunun bir MOBA oyunu değil ZOMBA oyunu olduğunu söylüyorlar. Bir ZOMBA (!) olan Dead Island: Epidemic’in iddialı olduğu konulara gelince. Oyun bir kere dört oyuncudan oluşan üç farklı takımın savaştığı bir yapım olacak. Ayrıca takımlar savaşırken yapay zeka kontrolündeki zombi akınlarından da kurtulmaya çalışacağız. Oyunda bulunacak bir takım boslar ise rakip takımlar ile iş birliği yapma düzeyine kadar götürecek. Oyundaki silahlar büyük bir öneme sahip olacaklar. Özellikle craft sistemi sayesinde daha güçlü silahlar elde etmek mümkün olacak.

Dead Island: Epidemic oyun yapısına baktığımız zaman MOBA dünyasına gerçekten büyük bir yenilik getiriyor. Peki yapımcı ekip bunu oyuna ne kadar yedirebilecek? Eğer ilgi çekici karakterler olursa, orijinal boslar bizi zorlarsa ve açıklanan bu PvPvE sistemi oyuna monte edilirse Dead Island: Epidemic efsanevi bir oyun olmasa bile diğer MOBA’lara örnek teşkil edecek bir yapım olacaktır. Ne yazıkki bu oyunda çıış tarihi belli olmayanlar kervanında.

Infinite Crisis

Şu anda açık betasında olan Infinite Crisis’in en büyük kozu tabii ki DC kahramanlarını barındıracak olması. Infinite Crisis’te DC’nin iyi ve kötü kahramanlarını birbiriyle çarpıştıracağız. Superman, Batman, Flash, Green Lantern’ın yanı sıra Joker, Posion Ivy ve Doomsday gibi karakterleri de görebileceğiz. Bunun yanında bazı karakterlerin farklı varyasyonlarından oluşmuş yeni karakterler olacak. Örnek vermek gerekirse Batman’den uyarlanan Gaslight Batman farklı yeteneklere sahip olabilecek ve kötülerin tarafında yer alabilecek.

Üç farklı harita bulunacak olan oyunda ilk tanıtacağım harita Gotham Divided olacak. Bu harita klasik MOBA mantığının üç koridorlu haritasıyla eş değer durumda. Yani 5v5 yapılan haritalarda üst, alt ve orta koridorlardan saldırarak rakibin üssünü yok edeceğiz. Jungle faktörü ise diğer oyunculara karşı fark yaratmak adına etkili olacak. Gotham Heights haritasına baktığımızda ise LoL’ün, Domnion moduna çok benzediğini görüyoruz. 5v5 yapılan maçlarda beş adet kontrol noktasını elimizde tutmaya çalışıyoruz. Bu kontrol noktalarını elimizde ne akdar uzun süre tutarsak düşman üssünün dayanıklılığı o kadar azalıyor ve üslerden biri sıfırlandığında oyun sona eriyor. Haritanın jungle bölümü ise çeşitli karakter güçlendirmeleri ve sağlık paketleri içeriyor. Ayrıca haritanın ortasında bulunan top ile Assault Droid’ler çağırıp avantaj elde edebiliyorsunuz. Oyunun üçüncü haritası yine 5v5 savaşların yapıldığı Coast City’de ise iki farklı koridor bulunuyor. Alt koridor düşman üssüne ulaşmak için üst koridora göre daha kısa gözüküyor. Bu haritada jungle oyuna büyük bir etki yapıyor. Ormanda takımımıza para ve tecrübe kazandıracak mobların yanı sıra yine karakter güçlendirmeleri ve kontrol altına alındında lehimize çalışan bir taret bulunuyor.

Haritalar güzel, DC kahramanları desen şahane. Peki bunların dışında farklılık ne? Infinite Crisis MOBA dünyasını bu şekilde derinden etkileyip LoL ve DOTA 2’ye rakip olabilir mi? Açıkçası benbuna ihtimal vermiyorum. Infinite Crisis çok büyük bir ihtimalle sahip olduğu DC kahramanlarından aldığı güç ile birlikte kendi kitlesini oluşturacak ve o kitle ile yola devam edecek.

Total War: Arena

MOBA sektörüne canlılık getireceğini umduğum bir diğer oyun ise Total War: Arena. Eğer oyunu daha önce duymadıysanız Total War ismini görünce bir şaşkınlık yaşamış olabilirsiniz. Tahmin ettiğiniz gibi Total War Arena strateji ögelerinin MOBA elementleri ile harmanlandığı bir oyun olacak. Oyun hakkında henüz fazla bir bilgiye sahip olmasak bile yapılan birkaç açıklama heyecanlandırmaya yetti.

Oyunun en ses getiren özelliği 10v10 maçların yapılacak olması. Yani 20 kişi bir harita üzerinde kapışabilecek. Ayrıca her oyuncu, her biri 500 asker içeren, kendisine ait üç üniteyi kontrol edebilecek. TWA ile anlaşılan o ki devasa savaşlar yapabileceğiz.

Devasa sektörün geleceği…

MOBA sektörünün bu kadar gelişeceği kimin aklına gelirdi? Her gün milyonlarca oyuncu tarafından oynanan MOBA oyunları, dev yatırımlarla düzenlenen e-spor faaliyetleri türün ne kadar önemli bir konuma geldiğinin kanıtı. Eskiden yağmur gibi MMORPG oyunu çıkardı. Şimdi ise birçok firma gözünü MOBA sektörüne dikmiş durumda. Firmalar birkaç yıl boyunca bu sektöre eğilmeye kararlı gibi. Bunun sonucunda muhtemelen yine MMORPG sektöründe olduğu gibi piyasa düz mantık ve kalitesiz oyundan geçilmeyecek. Yukarıdaki oyunların ise büyük başarı yakalayamasalar bile kalitesi oyunlar olmayacakları aşikar. Bakalım gelecek bize ne tür MOBA oyunları getirecek. Bu oyunlardan hangisi ayakta kalacak. LoL ve DOTA 2’nin fiyakaları bozulacak mı? Yoksa bu devler saltanatlarını koruyacaklar mı?

Etiketler:

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

Yorumlar

  1. JAHFAN diyor ki:

    Bİr çok MOBA oyununu denedim ancak hiç biri LoL kadar iyi değildi.

Yorum Yaz